Joan Muyskenweg 44
1114 AN Amsterdam

088-5679900
info@vrienDD.nl

Urban sporten winnen terrein

4

Skatebanen zijn een bekend fenomeen in ons land. Elke stad of dorp heeft wel een halfpipe of misschien zelfs wat losse elementen waar jongen en meiden(!) met hun inlineskates of skateboards terecht kunnen. Vaak wordt dit als hangen bestempeld. Onterecht naar mijn mening. De jongeren die op een skateplek bezig zijn, zijn inderdaad graag bij elkaar, om te skaten, te kletsen; om “hun ding” te doen. Dat men dat als “hangen” ziet is maar een van de vooroordelen waar urban sportplekken mee te maken hebben. De jongeren zijn vaak niks kwaads van plan, maar hun sport of eigenlijk hun levenshouding is voor veel mensen nog onbekend.

Dat mensen bang zijn voor het onbekende bleek wel uit een voorbeeld van enkele weken geleden. Op een bewonersavond, in de aanloop van een nieuwe sportlocatie ergens in het land stelden we een panna veldje voor. Direct stond er en bewoner op die zei: “als je dat ding voor mijn deur zet, zaag ik het morgen weg”. Het was een prima opening van de avond, maar ik wist niet wat ik hoorde. Toen we uitlegden dat het eigenlijk een minivoetbalveldje was, vond men het direct een stuk leuker. Het is maar hoe je het brengt. Zo is het ook met Urban sporten.

Urban is een stroming of levenswijze die de laatste jaren erg in opkomst is. Het kent een eigen muziekstroming, kleding en taal. Urban sporten krijgen wereldwijd steeds meer aandacht. Op de afgelopen olympische sporten was BMX-en een officiële (en spectaculaire) sport. En in de winter kijken we met veel plezier naar Freestyle skiën. Freestyle en Urban sporten worden ook door steeds meer sportbonden omarmt om de jeugd te binden. Zo biedt de Gymnastiek Unie Free Run lessen aan, naast standaard turnen en organiseert de Basketball Bond de Streetball Masters.

In de markt van speel- en sporttoestellen zie je ook steeds meer “urban projecten” gerealiseerd worden. Wij zien dagelijks dat gemeenten wel de behoefte bij de jeugd zien, maar niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Er wordt niet met de jongeren gesproken en het is onbekend welke sporten (meervoud!) er aangeboden moeten worden. Terwijl het voor het slagen van een project cruciaal kan zijn dat je met de gebruikers communiceert. En deze groep is daar uitermate geschikt voor.

Mijn advies, aan iedereen die iets met urban sporten wil, is simpel: praat met de betrokkenen. Wie zijn de gebruikers, wat zoeken ze, wat hebben ze nodig? Betrek bewoners zodra duidelijk is wat voor project het gaat worden. En breng beide partijen met elkaar in contact, zodat ze elkaar begrijpen.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.