Joan Muyskenweg 44
1114 AN Amsterdam

088-5679900
info@vrienDD.nl

De uitdagingen voor scholen in 2015

Beste Lezer,

vrienDD heeft tot doel om de klanten te helpen bij alle vraagstukken in of op uw buitenruimte. vrienDD is een jong, dynamisch, innovatief en ondernemend bedrijf. De afgelopen 5 jaar ben ik werkzaam geweest als manager en directeur bij VelopA-Omniplay Nederland. VelopA-Omniplay had de droom om kinderen aan het spelen en sporten te krijgen. De producten zijn ondersteunend aan dat doel. Sinds november ben ik mijn eigen bedrijf gestart en wil ik gemeenten, scholen, campings en kinderdagverblijven helpen bij de keuzes voor de inrichting van de buitenruimte (bestrating, groen inrichting, zit gelegenheden, fiets parkeren, speeltoestellen of onderdelen hiervan). Ik heb heel goed contact met alle leveranciers en mijn ervaring is, ook dat er eigenlijk combinaties gemaakt moeten worden om het schoolplein het beste tot zijn recht te laten komen. Er komt veel bij kijken en door mijn ervaring kan ik deze doelgroepen goed bijstaan in dit traject en vooral door mijn onafhankelijkheid, ervaring en kennis van de markt.

Met vriendelijke groet,
vrienDD B.V.; uw buitenruimte, onze passie

Inleiding
Een duidelijke visie en planning helpt u als school de komende jaren vooruit. De zomervakantie is bijna weer voorbij en er staan verschillende ontwikkelingen voor de deur. School directies gaan weer nadenken over veranderingen binnen en buiten de school. De ervaring van de afgelopen jaren is dat scholen op verschillende manieren met de keuzes voor de buitenruimte om gaan. De ene school investeert kleine bedragen per jaar en andere scholen doen het geheel in 1 keer. Wat hierbij wel opvalt, is dat het regelmatig voorkomt dat inrichtingsattributen verloren gaan die nog prima gebruikt kunnen worden of dat er toevoegingen gedaan worden op basis van budget en hierdoor niet alles uit het schoolplein gehaald wordt.

In een kort plan kan Gabes Advies u helpen bij het maken van deze keuzes. Het begint met een korte analyse van het schoolplein maar ook de omgeving en van hieruit kunt u als school verschillende stappen nemen.

In deze nieuwsbrief wil ik enkele ontwikkelingen met jullie delen. Per 2015 zijn scholen volledig zelf verantwoordelijk voor onderhoud & beheer van de schoolgebouwen. Waar kunt u over nadenken bij investeringen op het schoolplein en welke uitdagingen staan scholen op dit moment voor (o.a. terugloop in leerlingen aantallen, hoe gaan we met het schoolplein om, wat ligt er in de omgeving enz.)

vrienDD is er voor u. Veel leesplezier

Scholen zelf verantwoordelijk voor onderhoud & beheer per 2015

De PO-Raad is blij dat schoolbesturen volledig zelf verantwoordelijk worden voor het onderhoud van hun eigen schoolgebouwen. Vanaf 1 januari 2015 mogen zij zowel het geld voor het buiten-en binnen onderhoud naar eigen inzicht besteden. Zij kunnen daardoor sneller beslissen hoe en wanneer bijvoorbeeld mankementen moeten worden gerepareerd. Ook kunnen ze onderhoudswerkzaamheden beter plannen. De PO-Raad maakt zich hier al enkele jaren hard voor.

Nu gaan schoolbesturen alleen nog over het budget waarmee onder meer klaslokalen en aula’s worden opgeknapt. Gemeenten beheren het geld voor het buitenonderhoud. Uit onderzoek bleek eerder dat zij daar miljoenen euro’s minder aan uitgeven dan zij daarvoor krijgen van het Rijk. Door de schoolbesturen nu zelf verantwoordelijk te maken, hoopt de PO-Raad dat het onderhoud van scholen weer meer prioriteit krijgt.
http://www.poraad.nl/content/schoolbesturen-krijgen-beheer-over-eigen-onderhoudsportemonnee

Uitdagingen voor scholen
Terugloop aantal leerlingen en budgetten
Scholen hebben te kampen met teruglopende kinder aantallen en beperkte budgetten. Daarnaast is het schoolplein een moeilijke locatie omdat kinderen van groep 1 t/m groep 8 moeten kunnen spelen en sporten. Scholen hebben relatief weinig budget en zien het schoolplein niet als les locatie terwijl de tijd die kinderen hier doormaken veel en lang is. Het is dus belangrijk om een gebalanceerde inrichting te hebben. Wat scholen veelal doen is jaarlijks een toevoeging doen aan het schoolplein terwijl een gedegen meerjarenplan beter zal werken.

Inrichting schoolplein
Een schoolplein is het eerste waar een kind / ouder een beeld bij krijgt. Een uitdagend schoolplein waar kinderen zichzelf kunnen zijn zorgt voor een sociale ontwikkeling van het kind.

Als ik bijvoorbeeld in het algemeen naar een schoolplein kijk zijn er voor Gabes Advies meerdere elementen waar u als klant aan kan denken;
Wat is er nu al aanwezig qua inrichting en wat zijn de wensen?
• Wat is er qua inrichting in de directe omgeving van het schoolplein?
• Is het schoolplein ook na schooltijd in gebruik door de kinderen uit de buurt?
• Vindt er bijvoorbeeld wekelijks een week afsluiting plaat / Wil de school het open podium buiten kunnen geven?
• Wordt er ook gymles gegeven op het plein?
• Is een combinatie van spelen en sporten gewenst?
• Zijn de toestellen her te gebruiken door goed onderhoud?

Is het een idee om de Dalton, Montessori, Jenaplan of andere stromingen terug te brengen in het plein (denk aan; zelfstandige spellen of juist verschillende zones voor zelfstandig spelen, begeleid spelen, competitief spelen en meer). Denk goed na over kleur gebruik op het plein. Natuurlijk spelen is erg in maar hoeft niet altijd meer te brengen dan een kleurrijk geheel op het plein. Het straalt een bepaalde vrolijkheid uit.

Wat is de langere termijn visie voor het schoolplein?
• Waarom deze vraag; De ervaring leert dat veel scholen per jaar een investering in het schoolplein doen maar ik vind dat scholen ook een meerjarenplan zouden kunnen opstellen waardoor je in stappen het “ultieme” schoolplein kan laten ontstaan!
• Het komt ook voor dat scholen alles in 1x vervangen terwijl er toestellen aanwezig zijn die nog best verplaatst kunnen worden zodat er nog meer variatie en speelplezier is op het schoolplein.

Zou de school misschien een goede doelen plein willen hebben? Er zijn leveranciers die dit soort passende oplossingen hebben zoals een Unicef plein, een SOS Kinderdorpen plein maar je kan ook denken aan een goed gekeurde NSGK (Nederlandse Stichting gehandicapte Kind) schoolplein.

Kortom; er zijn legio mogelijkheden waar u als school over na moet denken bij de inrichting van het schoolplein.
vrienDD kan u op verschillende manieren bijstaan. Hierbij een kort overzicht.
• Quick Scan opstellen van de huidige inrichting,
• U krijgt een goed beeld van de status van het huidige plein en de kwaliteit van de toestellen die er nu zijn.
• Klankbord voor de offertes die er nu liggen,
• Advies stuk opstellen,
• Meerjarenplan opstellen,
• Onafhankelijk ontwerp laten opstellen,
• Namens de school een PvE opstellen en offertes opvragen bij diverse leveranciers,
• Participatie bijeenkomst met kinderen van de school om te kijken wat hun wensen zijn,
• Begeleiding uitvoering (montage tot oplevering),
• Onderhoudsplan opstellen en inrichten na oplevering,
• Totaal project; Advies, ontwerp, inkoop namens de school, montage, oplevering, onderhoudsplan en eventueel een gebruikers stimuleringsplan opstellen.

Voor een vrijblijvende afspraak kunt u mij altijd mailen en/of bellen.

Met vriendelijke groet,
Edo Gabes
www.vrienDD.nl

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.